KONIEC URLOPÓWEK DLA TACHOGRAFÓW CYFROWYCH


HomeAktualnościKONIEC URLOPÓWEK DLA TACHOGRAFÓW CYFROWYCH

2 marca 2015 r. zostały wprowadzone zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, w ramach ujednolicenia przepisów dotyczących transportu drogowego.

Najistotniejszą zmianą nowego rozporządzenia jest możliwość zmniejszenia ilości wydawanych zaświadczeń o działalności czyli tzw. zwanych „urlopówek”. Zgodnie z art. 34 ust. 3 Rozporządzenie nr 165/2014r państwa członkowskie nie nakładają na kierowców obowiązku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu, musi być jednak spełniony ważny warunek, z którym to obecnie kierowcy mają bardzo wiele problemów. Kierowca w przypadku gdy oddala się od pojazdu i wyjmuje kartę kierowcy lub wykresówkę musi obowiązkowo zarejestrować okres kiedy przebywał poza pojazdem na swojej karcie kierowcy lub na wykresówce. O ile na wykresówce zarejestrowanie odpoczynku w trakcie gdy wykresówka była wyjęta nie sprawia większego problemu kierowcy (mimo to wielu kierowców zapomina o tej czynności) to duży problem stanowi wprowadzenie ręczne do pamięci karty aktywności za okres czasu gdy karta była wyjęta z tachografu. Można dla uproszczenia pozostawić kartę kierowcy w pojeździe i wtedy przy prawidłowym ustawieniu selektora aktywności zarejestrować odpowiednią aktywność ( np. odpoczynek). Jeśli karta kierowcy po skończonej pracy zostanie wyjęta na czas odpoczynku dziennego czy też tygodniowego to kierowca musi pamiętać aby dokonać wpisu manualnego i określić swoje aktywności ( np. odpoczynek) za cały okres wyjęcia karty. Prawidłowy zapis odpoczynku na karcie kierowcy, a dokładnie ciągłość zapisów na karcie kierowcy zwalnia z obowiązku posiadania zaświadczenia o działalności ( urlopówki). Jeśli jednak kierowca błędnie dokona wpisu na swoją kartę lub nie wykona go wcale za okres odpoczynku dziennego lub tygodniowego, i nie będzie posiadał zaświadczenia wtedy może zostać za to ukarany – w Polsce mandatem w kwocie 500zł i dodatkowo zarządzający transportem w jego firmie mandatem w kwocie 500zł. W krajach UE kary te mogą się kształtować w zakresie od 100 do kilku tysięcy euro. Należy w tym miejscu również wspomnieć, że brak konieczności wystawiania zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu w przypadku zapisu na karcie kierowcy odpowiedniej aktywności stoi w sprzeczności z art. 31 ustawy o czasie pracy kierowcy. Art. 31 ustawy o czasie pracy kierowcy mówi –  w sytuacji gdy kierowca miał czas wolny od pracy przedsiębiorca wykonujący przewóz drogowy przekazuje kierowcy przed rozpoczęciem przez niego przewozu drogowego zaświadczenie. Wynika z tego, że zawsze gdy kierowca rozpoczyna przewóz i miał wolne przed tym przewozem to należy mu wystawić zaświadczenie bez względu na to czy zarejestrował na karcie swój odpoczynek czy też nie. Na szczęście, że ten kontrowersyjny zapis ustawy o czasie pracy kierowców, stanie się od 02 marca 2015r. martwym zapisem. W przypadku gdy krajowe przepisy stoją w sprzeczności z przepisami UE, to te drugie mają pierwszeństwo w stosowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *