Dyrektywa 2014/67/UE wymaga, aby każde Państwo członkowskie udostępniło jedną stronę internetową na której będą zamieszczane wytyczne dotyczące płacy minimalnej. Do dnia dzisiejszego strona francuska nie dopełniła tego obowiązku. Uzyskane informacje opierają się na regulacjach dotyczących rozliczenia francuskich kierowców i obejmują one Kodeks Pracy, Kodeks Transportowy, Dekrety Rady Państwa, układy i porozumienia zbiorowe.
Zakres obowiązywania płacy minimalnej
Kabotaż, przewóz dwustronny z załadunkiem lub rozładunkiem we Francji, przewóz na potrzeby własne. Nie dotyczą jednak przewozów tranzytowych.
Pracownicy objęci stawką minimalną
- Umowa o pracę
- Pracownicy tymczasowi (agencje pracy tymczasowej).
Uwaga! Według francuskich przepisów wszelkiego typu umowy cywilnoprawne (umowa zlecenie, samozatrudnienie) mające znamiona stosunku pracy (kierowca wykonuje pracę stale na rachunek pracodawcy, na jego polecenie w ograniczonym okresie czasu na terytorium Francji) powinny zostać zastąpione umową o pracę.
Obowiązki administracyjne
- We wszystkich przypadkach delegowania przedsiębiorstwo transportowe wyznacza swego przedstawiciela na terenie Francji.
- Przedsiębiorstwo transportowe wypełnia dla każdego delegowanego kierowcy zaświadczenie o delegowaniu (wzór zaświadczenia nie został jeszcze podany do wiadomości przez stronę francuską).
Naliczenie godzin pracy
Czas pracy kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym towarów jest czasem, w którym kierowca pozostaje do dyspozycji pracodawcy i musi stosować się do jego poleceń i obejmuje on:
- czasy prowadzenia pojazdu
- inne prace
- dyspozycje (również podczas jazdy w załodze)
Do czasu pracy nie wlicza się:
- czasu przerw i odpoczynków
Po zsumowaniu rzeczywistego czasu pracy na terenie Francji ustala wartość tzw. „amplitudy”.
Amplitudę określa się jako przerwę pomiędzy dwoma następującymi po sobie odpoczynkami dobowymi lub pomiędzy odpoczynkiem tygodniowym, a bezpośrednio poprzedzającym go lub następującym po nim odpoczynkiem dobowym.
Aby prawidłowo wyliczyć wynagrodzenie kierowcy konieczne jest, aby ITD24-PIP.PL:
- Porównało sumę godzin rzeczywistego czasu pracy z liczbą godzin otrzymanych z kumulacji amplitud (dziennych) z danego miesiąca pomnożonej przez 75% wiedząc, że to działanie nie może skutkować zmniejszeniem całkowitej liczby godzin amplitudy o więcej niż 63 godziny;
- W stosownym przypadku określiło dodatek do wynagrodzenia, jeśli minimalna gwarancja wyliczona na podstawie amplitudy daje wynik wyższy od wyniku godzin rzeczywistego czasu pracy.
Normy i definicje obowiązujące kierowców na terenie Francji
- Tydzień zdefiniowany jest jako czas od godziny 00:00 w poniedziałek do 24:00 w niedzielę.
- Norma tygodniowa wynosi 35 godzin.
- Norma miesięczna wynosi 151,67 godziny (do celów rozliczeń 152 godziny).
- Godziny pracy, za które przysługuje dodatek 25% to praca pomiędzy 35 godziną, a 43 godziną w rozliczeniu tygodniowym oraz praca pomiędzy 152 godziną, a 186 godziną w rozliczeniu miesięcznym.
- Godziny pracy, za które przysługuje dodatek 50% to praca ponad 43 godzinę w rozliczeniu tygodniowym oraz praca ponad 186 godzinę w rozliczeniu miesięcznym.
- Okres rozliczeniowy może maksymalnie wynosić 3 miesiące.
- Wypłata wynagrodzenia odbywa się raz w miesiącu (najpóźniej do ostatniego dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie).
Rozliczenie wynagrodzenia
Według przepisów, francuskich pracowników delegowanych dotyczą również składniki wynagrodzenia oraz inne dodatki określone w krajowym układzie zbiorowym.
Nasi francuscy partnerzy uważają, że według tamtejszych przepisów, pracowników delegowanych dotyczą również składniki wynagrodzenia oraz inne dodatki określone w krajowym układzie zbiorowym.