Od 1 lipca tego roku Francja wprowadza płacę minimalną dla pracowników delegowanych również w sektorze transportu drogowego. Zagraniczna firma wykonująca przewozy na terenie Francji będzie musiała wypłacać co najmniej 9,67 Euro za każdą godzinę pracy na terenie Francji. Wiąże się to nie tylko z wyższymi kosztami pracowniczymi dla Polskich firm transportowych, ale również z szeregiem obowiązków administracyjnych dla pracodawców wysyłających swoich pracowników w podróż służbową. Podobnie jak w Niemczech nowe przepisy mają zastosowanie do kabotażu oraz przewozów dwustronnych, nie dotyczą jednak przewozów tranzytowych.
Obowiązki administracyjne
- Przedstawiciel zagraniczny przedsiębiorcy.
We wszystkich przypadkach delegowania (kabotaż, przewóz dwustronny) przedsiębiorstwo transportowe powołuje swojego przedstawiciela na terenie Francji. Powołania dokonuje się w formie pisemnej, wskazując :imię i nazwisko lub nazwa firmy, datę i miejsce urodzenia, adres we Francji, adres poczty elektronicznej, numer telefonu przedstawiciela.
Dokument musi być przetłumaczony na język francuski.
- Zaświadczenie o oddelegowaniu.
Przedsiębiorstwo transportowe musi wystawić dla każdego delegowanego kierowcy zaświadczenie o oddelegowaniu. Zaświadczenie musi być wystawione w języku francuskim na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy przed pierwszym oddelegowaniem pracownika opatrzone datą i podpisem. Dodatkowo zaświadczenie musi zawierać:
- dane kontaktowe firmy (imię i nazwisko lub nazwa firmy, forma prawna, adres, adres poczty elektronicznej, numer telefonu przedsiębiorstwa, datę i miejsce urodzenie zarządcy, oznaczenie zakładu ubezpieczeń społecznych do którego odprowadzane są składki)
- dane pracownika oddelegowanego ( imię i nazwisko lub nazwa firmy, data i miejsce urodzenie, adres stałego zamieszkania, data podpisania umowy o pracę, kwalifikacje zawodowe kierowcy)
- stawka godzinowa brutto w przeliczeniu na euro, ustalenie dotyczące wydatkowania kosztów na zakwaterowanie i wyżywienie w tym koszty dzienne
- dane kontaktowe przedstawiciela na terytorium Francji.
Zaświadczenie oraz umowę o pracę kierowca musi posiadać przy sobie!
Obowiązki dotyczące rozliczenia wynagrodzenia:
- Wyznaczenie godzin pracy zgodnie z zasadami obowiązującymi na terenie Francji z uwzględnieniem godzin równoważnych i nadliczbowych wypłacanych z dodatkiem 25% i 50% wg minimalnej stawki godzinowej wynoszącej 9,67 Euro.
- Uwzględnienie w rozliczeniu czasu pracy tzw. amplitudy oznaczającej okres pomiędzy odpoczynkami.
- Wyznaczenie dni urlopu, pozostałych dni wolnych oraz odnoszących się do nich wynagrodzeń wg. zasad obowiązujących we Francji.
Uwaga!
Według przepisów francuskich pracowników delegowanych dotyczą również składniki wynagrodzenia oraz inne dodatki określone w krajowym układzie zbiorowym. Tego typu regulacje pomimo faktu, iż sprzeczne są z przepisami prawa unijnego, mogą podlegać weryfikacji podczas kontroli francuskiej Państwowej Inspekcji Pracy. Powyższa obawa wynika z praktyki francuskich służb kontrolnych, które już niejednokrotnie udowodniły, że pomimo sprzeciwu organów unijnych wymagają honorowania przepisów krajowych, tak jak miało to miejsce w przypadku odbierania przez kierowców 45 minutowych przerw w czasie prowadzenia pojazdu w załodze.
W przypadku, gdy powyższe przypuszczenia okażą się prawdziwe, płaca minimalna wynikająca z układu zbiorowego może zawierać:
- minimalną stawkę godzinową uzależnioną od grupy pracowników, w przypadku których stawka godzinowa wynosi od 9,68 do 10,00 €.
- dodatek stażowy, który w zależności od długości pracy wynosi do 8%.
- dodatek z tytułu pracy w porze nocnej.
- dodatki z tytułu pracy w niedziele i święta.
- należności z tytułu podróży służbowych w wysokości do 55,92 € za każdą dobę obejmującą zakwaterowanie i dwa posiłki.