Transport to sektor produktywny, który jest regulowany przez szereg przepisów jasno ustalonych w ramach prawa danego kraju lub regionu. Przepisy te mają na celu zagwarantowanie rozwoju działalności w sposób uporządkowany i odpowiedni, nie powodujący problemów, nieprzyjemności ani agresji wobec innych osób. Generalnie, normy te są modyfikowane, poszerzane lub wznawiane zgodnie z potrzebami społecznymi, ekonomicznymi lub ekologicznymi.
Każdy przewoźnik musi być na bieżąco z obowiązującymi przepisami i stosować się do nich. Nieznajomość prawa nie zwalnia bowiem z jego przestrzegania.
Ostatnio w Oficjalnym Dzienniku Unii Europejskiej podano do wiadomości szereg naruszeń uznanych za poważne, stanowiących uzupełnienie obowiązującej transport dyrektywy. Nowe przepisy wejdą w życie w styczniu 2017. Będą one dotyczyły w szczególności następujących kwestii: okresy prowadzenia pojazdu i odpoczynku, czas pracy, kontroli technicznej pojazdów, tachografu i urządzenia ograniczenia prędkości, transportu towarów niebezpiecznych i dostępu do rynku transportowego.
Natomiast same naruszenia zostały sklasyfikowane wg trzech kategorii: naruszenia najpoważniejsze (NN), naruszenia bardzo poważne (NBP) i naruszenia poważne (np.).
Do naruszeń najpoważniejszych należą:
Okresy prowadzenia pojazdu i odpoczynku
- Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godz. o 50 % lub więcej bez przerwy lub jakiegokolwiek odpoczynku trwającego co najmniej 4,5 godziny
- Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej
- Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej
- Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godz. przed zrobieniem sobie przerwy
Instalacja i korzystanie z tachografu
- Brak zainstalowanego homologowanego tachografu, lub niekorzystanie z niego.
- Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy
- Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą
- Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów
- Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy
- Korzystanie z nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu
Masa
Przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej masy dla pojazdów kategorii N2 (od 3,5 do 12t) i N3 (pojazdy powyżej 12 ton).
Kontrola techniczna
Kierowanie pojazdem bez ważnego poświadczenia przeprowadzenia badania zdatności do ruchu drogowego wymaganego przez prawo UE
- Nieutrzymywanie pojazdu w stanie zapewniającym bezpieczeństwo i w stanie zdatności do ruchu drogowego powodujące bardzo poważną usterkę układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół/opon, zawieszenia lub podwozia lub innego wyposażenia mogącą spowodować bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzące do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu
Urządzenie ograniczające prędkość
- Urządzenie ograniczające prędkość nie zostało zamontowane.
- Urządzenie ograniczające prędkość nie zostało zamontowane przez autoryzowany warsztat.
Wstępna kwalifikacja i okresowe szkolenia kierowców
- Przewóz towarów lub pasażerów bez obowiązkowej kwalifikacji wstępnej lub obowiązkowego szkolenia okresowego
- Kierowca nie może przedstawić ważnej karty kwalifikacji lub ważnego prawa jazdy z oznakowaniem, wymaganych w przepisach prawa krajowego (np.: zgubił, zapomniał, jest ono uszkodzone, nieczytelne)
Wymogi w zakresie prawa jazdy
- Przewóz pasażerów lub towarów bez posiadania ważnego prawa jazdy
Transport drogowy towarów niebezpiecznych
- Transport towarów niebezpiecznych, których transport jest zakazany
- Ubytek niebezpiecznych substancji
Licencja wspólnotowa
- Przewóz towarów bez posiadania ważnej licencji wspólnotowej (np.: brak licencji, licencja została sfałszowana, wycofana, wygasła itp.)
Źródło: transplace.pl