W nawiązaniu na dobiegające nas informacje w związku z sytuacją na terenie Francji, firma Tacho-Diagram informuje:
Z uwagi na zmiany przepisów dotyczących w zakresie analizy przepisów przerw wykonywanych przez kierowców w załodze . Informujemy, iż nowa zasada interpretacji co najmniej 45′ minutowego odpoczynku po cyklu jazdy pierwszego i drugiego kierowcy nie ma zastosowania.
Kontrolujący na terenie Francji,, powołują się na przepis art. 34 pkt. 5 w rozporządzeniu (UE) nr. 165/2014 zgodnie z którym kierowca ma obowiązek rejestracji przerw i odpoczynków poprzez aktywność tzw. „łóżka”, w związku z czym ma on takie samo zastosowanie co art. 15 poprzednio obowiązującego rozporządzenia (EWG) nr. 3821/85.
Bez zmian pozostała również treść rozporządzenia 561/2006, zgodnie z którym:
„przerwa” oznacza okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku
oraz wytyczna nr 2 Komisji Europejskiej:
W następujących trzech przypadkach czas przejazdu może być uznany za „odpoczynek” lub „przerwę”. (…) Trzeci przypadek to pojazd obsługiwany przez więcej niż jednego kierowcę. W sytuacji, gdy drugi kierowca pozostający do dyspozycji, jeśli chodzi o prowadzenie pojazdu, siedzi obok kierowcy i nie pomaga mu w sposób aktywy w prowadzeniu pojazdu, 45 minutowy „okres gotowości” drugiego kierowcy może być uznany za „przerwę”.
W związku z powyższym, firmy które dotychczas doświadczyły nałożenia kary ze strony Francji zgodnie z zacytowaną definicją mogą złożyć odwołanie od decyzji.
Komisja rozpoczęła postępowanie wyjaśniające PILOT, które ma na celu wyeliminowanie łamania przepisów przez służby francuskie