TACHOGRAFY – ZMIANY, KTÓRE WCHODZĄ W ŻYCIE W 2016r.


HomeAktualnościTACHOGRAFY – ZMIANY, KTÓRE WCHODZĄ W ŻYCIE W 2016r.

Rozporządzenie nr 165/2014 zakłada wprowadzenie tachografów, które będą połączone z globalnym systemem nawigacji satelitarnej (GNSS). Dzięki temu łatwiej będzie zlokalizować pojazdy, a zmiany utrudnią wszelkie manipulacje przy urządzeniach rejestrujących.

Tachograf będzie zapisywał czynności kierowcy oraz przebieg pojazdu, a pozycjonowanie za pomocą globalnego systemu nawigacji satelitarnej będzie potwierdzało prawidłowość zapisanych danych.
Tachografy nowej generacji będą automatycznie zapisywały – w punkcie położonym najbliżej tych miejsc, w którym dostępny jest sygnał satelitarny lub w następujących punktach – dane:

  • punkt początkowy dziennego okresu pracy
  • co trzy godziny skumulowanego czasu prowadzenia pojazdu
  • punkt końcowy dziennego okresu pracy

W przypadku tych tachografów kierowca będzie zwolniony z obowiązku wprowadzania symboli państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy. System GNSS i nowe funkcje tachografu utrudnią więc wszelkie manipulacje przy urządzeniach rejestrujących, ponieważ oprócz sygnału, jaki jest rejestrowany bezpośrednio z impulsatora skrzyni biegów, dodatkowym sygnałem będzie ten z satelity. Służby kontrolne będą mogły sprawniej nadzorować i kontrolować kierowców.

Nowe funkcje tachografów cyfrowych:

  • Pomiar prędkości i odległości
  • Monitorowanie czynności kierowcy i stanu prowadzenia pojazdu
  • Monitorowanie wkładania i wyjmowania kart do i z tachografu
  • Zapisywanie danych wprowadzanych ręcznie przez kierowcę
  • Kalibracja
  • Automatyczne zapisywanie punktów położenia
  • Monitorowanie czynności kontrolnych
  • Wykrywanie i zapisywanie zdarzeń i usterek
  • Odczytywanie z pamięci danych oraz rejestrowanie i przechowywanie w pamięci danych
  • Odczytywanie danych z kart do tachografu oraz zapisywanie i przechowywanie danych na kartach do tachografu
  • Wyświetlanie, ostrzeganie i drukowanie danych oraz przesyłanie ich do urządzeń zewnętrznych
  • Regulacja i pomiar czasu
  • Zdalna komunikacja
  • Zarządzanie blokadami firmowymi

Kolejna nowością jest wyposażenie organów kontrolnych w urządzenia do wczesnego zdalnego wykrywania naruszeń. Ustawodawca przewidział obowiązek ich wprowadzenia w 2021 roku, jednak państwa UE mogą zrobić to wcześniej. Na podstawie tego nadzoru nie będą nakładane kary, nawet jeżeli okaże się, że doszło do manipulacji lub naruszeń. Będzie on jednak bardzo pomocny w typowaniu pojazdów do kontroli oraz w wykrywaniu manipulacji związanych z używaniem tachografów.

PRZYKŁAD:
Zdalna kontrola pojazdu wykazała naruszenia w zakresie przestrzegania czasu pracy kierowców.

Kontrola została przeprowadzona z biura kontrolujących służb. Wiadomość o jej wyniku zostaje przekazana do jednostki mobilnej, która znajduje się obecnie niopodal pojazdu lub na ewentualnej drodze przejazdu. Auto zostanie zatrzymane i skontrolowane w celu potwierdzenia naruszeń.

źródło – kwartalnik ” Czas Pracy Kierowców” maj 2015